تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگرها یکی از مهمترین ابزارهایی هستند که تقریباً در هر کسب و کار و محیطی مورد استفاده قرار می گیرند. دامنه استفاده از آن بسیار گسترده است و مواردی وجود دارد که انواع مختلفی از چاپگرها در موسسات و سازمان های خاصی مانند انتشارات و شرکت های روزنامه وجود دارد. مهم ترین پرینترهایی که در بازار بسیار مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و پرینترهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو نقاط قوت و ضعف خود را دارند و کاربردهای خاصی دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی به شما کمک می کند تا انتخاب های بهتر و هوشمندانه تری داشته باشید. در این مقاله سعی کردم تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و پرینترهای لیزری را به روشی آسان توضیح دهم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته پرینترهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی تفاوت های زیادی دارند. اگرچه این دو چاپگر مسئول چاپ هستند، عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب متفاوت هستند. سوال اینجاست که چه عواملی این دو پرینتر را از هم متمایز می کند؟ پرینتر جوهرافشان است یا لیزری؟

چاپگر جوهر افشان چیست؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولاً قیمت متوسطی دارند و ظاهری فشرده دارند.

می توان از آن برای چاپ متن و چاپ عکس رنگی با کیفیت بالا استفاده کرد. اکثر عکاسان از چاپگرهای جوهرافشان حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که این نوع چاپگرها ممکن است قیمت مناسبی داشته باشند، اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها گران تمام می شود.

پرینتر لیزری چیست؟

چاپگر لیزری نیز یک دستگاه چاپ است. فرآیند چاپ با چاپگرهای جوهرافشان کاملاً متفاوت است. در واقع این نوع چاپگر از اسکن لیزری برای انتقال داده های دریافتی از کامپیوتر یا لپ تاپ به برگه ها و کاست های خالی استفاده می کند.

پرینتر لیزری

کارتریج های پرینتر لیزری به جای تونر از ماده پودر مانندی به نام تونر استفاده می کنند. این یک پودر مبتنی بر کاغذ است که اسناد مورد نیاز را با کمک لیزر و اسکن الکترواستاتیک چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان به روش مشابه دارند. اما در عین حال هزینه نگهداری پایین و چاپ سریع دارند. بنابراین از نظر خرید مقرون به صرفه هستند.

از چاپگر برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ اکثر مردم چاپگرهای جوهرافشان را برای خرید انتخاب می کنند. اما مشکل اصلی این نوع چاپگر خشک شدن جوهر است.

اگر برای مدت طولانی از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما به نظر می رسد برای کسانی که به قدری از چاپگر استفاده می کنند، انتخاب بهتری باشد.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، تونر بر خلاف جوهر خشک نمی شود.

با این حال، آنچه مهم است استفاده شما از چاپگر و نیاز شما به آن است. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ عکس های رنگی با وضوح بالا دارید، چاپگرهای جوهرافشان عالی کار می کنند. اگر هدف شما از چاپگر مشابه است، اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، به یاد داشته باشید که یک چاپگر لیزری تک رنگ را انتخاب کنید.

چاپگر تک رنگ چیست؟

نام پرینترهای جوهرافشان را بارها شنیده اید، پس فکر می کنید نوع خاصی از چاپگر هستند یا به آنها چاپگر لیزری یا چاپگر جوهرافشان می گویند؟

پرینتر لیزری سیاه و سفید

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگر تنها به یک گرم جوهر سیاه نیاز دارد.

چاپگرهای سیاه و سفید را می توانید از برندهای مختلف جوهرافشان و مدل های لیزری تهیه کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

برخلاف شرکت های تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها جوهر افشان یا رنگی دارند و اغلب انتخاب خوبی برای چاپ عکس و تصاویر هستند. مانند چاپگر تک رنگ، می توانید این نوع چاپگر را در مدل های جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.

سبک چاپ جوهر افشان

نکته مهم: با وجود تمام این ویژگی ها، پرینترهای لیزری تک رنگ و پرینترهای جوهر افشان رنگی عملکرد بهتری را نشان می دهند.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه چاپگرهای لیزری و جوهرافشان هر دو فرآیند چاپ را انجام می دهند. اما تفاوت هایی نیز دارند. با دانستن این تفاوت ها، کاربران با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب می کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوت قابل توجه در مورد این دو چاپگر، فناوری عملکرد آنها است. چاپگرهای جوهرافشان جوهر را از طریق نازل های مخصوص روی کاغذ اسپری می کنند. جوهر مایع از طریق نازل های میکروسکوپی جریان می یابد و متن یا تصویر را چاپ می کند.

با این حال، پرینترهای لیزری از تونر استفاده می کنند که از نوع پودری است. پودر تونر دارای ذرات بسیار ریز است. این ذرات به دستگاه چسبانده شده و سپس توسط غلتک های ذوب شده ذوب شده و به کاغذ می چسبند.

نکته مهم: یکی از بزرگترین مشکلات پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری اسپری جوهر است. برخی بر این باورند که جوهر روی کاغذ به آرامی خشک می شود و می تواند لکه دار شود.

اما پرینترهای جوهرافشان حرفه ای مانند پرینترهای HP و Canon دارای سیستم تنظیم جوهر هستند. در نتیجه از این مشکل جلوگیری می کنند.

علاوه بر این، کیفیت ساخت کاغذ برای نسخه های ویژه به میزان قابل توجهی افزایش یافته است، بنابراین امکان بازگشت جوهر به آنها وجود دارد.

وضوح چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

وضوح چاپ به کیفیت چاپ اشاره دارد. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ اندازه گیری می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

اکثر مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید بهترین دقت چاپ را دارند.

شاید چند سال پیش این باور کاملاً درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه برند HP چاپگرهای لیزری بسیار خوبی تولید می کند که با وجود لیزری بودن، وضوح چاپ بسیار بالایی دارند، حتی به اندازه پرینترهای جوهرافشان.

حداکثر اندازه چاپ 1200 x 1200 نقطه در اینچ است. پس در هنگام خرید این چاپگر به شماره پرینت دقت کنید.

سرعت چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

پرینترهای لیزری: این نوع چاپگر به طور ویژه برای مشاغلی طراحی شده است که نیاز به چاپ روزانه با حجم بالا دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آنها بسیار بالاست. سرعت چاپ این چاپگر 15 تا 100 برگ در دقیقه می باشد.

چاپگرهای جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ پایین تری دارند و به دلیل سرعت پایین تر، اغلب برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

حجم چاپ ماهانه بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر باید یک قسمت داخلی داشته باشد که اگر بیش از حد معمول از آن استفاده کنید خراب شود. تولید کنندگان پرینتر حجم بهینه را برای عملکرد ماهانه چاپگرهای خود اعلام می کنند

به طور معمول، پرینترهای HP یا Canon، لیزری یا جوهرافشان، توانایی چاپ حجم زیادی در ماه را دارند.

البته وجود کربوهیدرات های باکیفیت و پرانرژی بر وزن ماهانه تاثیرگذار خواهد بود. چاپگرهای جوهرافشان می توانند تا 1000 صفحه در ماه استفاده کنند.

کارتریج تونر معمولاً بزرگ است. انتظار می رود چاپگر لیزری حدود 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکته مهم: به واحد درام توجه کنید: علاوه بر تن، واحد درام در حجم چاپ ماهانه نیز موثر است. تونر و واحد درام مواد مصرفی هستند. در حالی که با چاپگرهای جوهر افشان فقط به یک کارتریج جوهر نیاز دارید، در پرینترهای لیزری باید یک تونر و یک واحد درام داشته باشید.

درام کارتریج لیزری

واحد درام پودر تونر را به کنار می فرستد. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید، بررسی کنید که آیا به یک درام جدید نیاز دارید یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به درستی استفاده می کنید، ممکن است بعد از 3 تا 4 تونر فقط به یک درام نیاز داشته باشید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر کدام از این چاپگرها مزایا و معایب خود را دارند. برای برخی از کاربران کار می کند و برای برخی دیگر کار نمی کند، بسته به نحوه استفاده از آنها. البته دانستن مزایا و معایب هر کدام به شما درک بهتری از نحوه کارکرد آن می دهد. در زیر برخی از مهمترین مزایا و معایب این دو چاپگر ذکر شده است.

مزایای چاپگرهای جوهر افشان

چاپگرهای جوهرافشان به گونه ای طراحی شده اند که کوچک و سبک باشند و برای مصارف خانگی یا محیط های تجاری کوچک مناسب هستند.

چاپ اسناد و عکس های رنگی با کیفیت بالا.

آنها نسبت به چاپگرهای لیزری مقرون به صرفه تر هستند.

قابلیت چاپ بر روی انواع کاغذ را دارند.

کیت های پر کردن جوهر هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

به طور کلی هزینه رنگ، تعمیر و نگهداری بسیار بالاست.

عملکرد آن کندتر از پرینترهای لیزری است.

دارای حداقل چرخه کاری ماهانه است.

قابل مرکب زدن و پخش کردن روی کاغذ

کارتریج ها را نمی توان بدون جوهر روی دست پر کرد.

از آنجایی که جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نکنید، جوهر داخل کارتریج به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ بسیار بالایی دارند.

آنها قادر به چاپ با حجم و وضوح بالا هستند.

چرخه کاری ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، تونر خشک نمی شود و ماندگاری بالایی دارد.

هزینه های تعمیر و نگهداری معقول است.

معایب پرینترهای لیزری

چاپ تصاویر و عکس های رنگی پیچیده یک مشکل است.

در مقایسه با چاپگر جوهر افشان، بزرگتر و سنگین تر است.

آنها به نوع کاغذ حساس هستند و بر خلاف چاپگرهای جوهرافشان، نمی توانند روی هر کاغذی چاپ کنند.

هزینه خرید اولیه آن بیشتر از پرینترهای جوهرافشان است.

نتیجه

اینکه کدام چاپگر را می خرید و استفاده می کنید کاملاً به استفاده شما بستگی دارد. به عنوان مثال، هر چند وقت یک بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه هدفی؟ اما قبل از انتخاب، هزینه نگهداری و تعمیر فعلی چاپگر و برند آن را بررسی کنید و چاپگر مورد نظر را با توجه به خواسته و نیاز خود انتخاب کنید. ممکن است این نکات برای شما مفید باشد و به شما در انتخاب بهتر کمک کند.

مشاهده متن کامل: تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری