امروزه دنیای دندانپزشکی اطفال بسیار گسترش یافته و روش های جدید پیشگیری و درمان را پذیرفته است. والدین باید از سن 7 سالگی به طور مرتب فرزندان دلبند خود را برای معاینه دندانپزشکی هر 6 ماه یکبار به مطب دندانپزشک ببرند. اگر در محل قرارگیری فک یا دندان کودک مشکلی وجود داشته باشد در این سن مشخص می شود. از جمله این مشکلات می توان به اختلالاتی مانند اوربایت، اپن بایت، شلوغی و نامرتبی دندان ها اشاره کرد. در چنین مواردی، دندانپزشک عمومی شما را به یک جراح دهان یا ارتودنتیست ارجاع می دهد. در مورد ارتودنسی کودکان چه می دانید؟ تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد مراقبت های ارتودنسی دندان کودک دلبندتان بیشتر بدانید.

ناهنجاری هایی که نیاز به درمان ارتودنسی دندان های کودکان دارد

برخی از مشکلات دندان و فک در کودکان به راحتی قابل حل است و از موارد قابل کنترل و حل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

انقباض فک پایین در کودک

پشت فک پایین نسبت به فک بالا نیز یکی از ناهنجاری های شایع در کودکان متقاضی ارتودنسی است. در این صورت برای گرفتن بهترین نتیجه و اصلاح این ناهنجاری بهتر است یک سال قبل از بلوغ به کلینیک ارتودنسی مراجعه کنید. میانگین سنی دختران بین 10 تا 11 سال و برای پسران بین 11 تا 12 سال است. برای اصلاح این ناهنجاری از کلاه یا وسیله ای کاربردی استفاده می شود.

فک فوقانی کوچک در کودکان

یک فک فوقانی کوچک که به آن تنگی فک بالا نیز گفته می شود، معمولا در کودکانی که از طریق دهان تنفس می کنند، شایع تر است. بهترین سن برای درمان این بدشکلی قبل از 13 سالگی است، زیرا در این سن هنوز فک کاملاً منعطف است و درمان بسیار راحت تر از سنین بالاتر است. برای درمان این ناهنجاری معمولاً از تکنیک جایگزینی فک بالا با استفاده از دستگاه های بازکننده فک مانند Hyrex استفاده می شود.

اپن بایت یا وجود فاصله بین فک بالا و پایین

این نوع آسیب شناسی می تواند ناشی از مشکلات ژنتیکی، مکیدن انگشت در سنین پایین، تنفس دهانی و ... باشد. با توجه به رشد سریع فک در دوران کودکی، می توان از بریس های متحرک برای کنترل رشد دندان های عقب استفاده کرد. به عبارت دیگر با کنترل رشد دندان های بالا و پایین می توان فاصله عمودی بین دندان ها را ثابت کرد. بهترین سن برای اصلاح این ناهنجاری بین 9 تا 10 سالگی است.

دندان های شیری در کودکی می ریزند

یکی از شایع ترین علل از دست دادن دندان های دائمی، کشیدن زودرس یا از دست دادن دندان های شیری در کودکان است. دندان های شیری فضای لازم برای رشد دندان های شیری را فراهم می کنند و در صورت کشیدن زودهنگام ممکن است روند رشد دندان های شیری مختل شده و از خط خارج شوند.

از دست دادن سریع دندان های شیری

بهترین نوع درمان برای حل این مشکل استفاده از نگهدارنده فضای ارتودنسی است.

فضای بین دندان ها

یکی دیگر از ناهنجاری هایی که با ارتودنسی قابل درمان است، فاصله بین دندان ها است. این مشکل می تواند به دلیل از دست دادن یکی از دندان ها یا رشد ناقص دندان ها و یا به دلایل ژنتیکی باشد. در هر صورت نوعی ناهنجاری محسوب می شود که نیاز به درمان دارد و ارتودنسی می تواند گزینه مناسبی برای رفع این مشکل باشد.

بهترین سن برای ارتودنسی "سن ارتودنسی برای دندان کودکان"

اکثر والدین می دانند که مراقبت روزانه از دندان باید از دوران کودکی شروع شود. بهترین دوره معاینه ارتودنسی 8 تا 10 سال است. در این مرحله کودک دارای ترکیبی از دندان های دائمی و شیری است که دندانپزشک باید آنها را از نظر مشکلات ارزیابی کند.

به طور معمول، دندان‌های آسیاب جلویی بیرون می‌زنند و به ارتودنتیست اجازه می‌دهند تا انسداد را بررسی کند که به آن مال اکلوژن نیز می‌گویند. نیش ها نیز معمولا شروع به افتادن می کنند و مشکلاتی مانند شلوغی، فک جلو و عقب مشاهده می شود.

اگرچه درمان معمولاً تا یک تا پنج سال پس از ارزیابی اولیه شروع نمی‌شود، اما ممکن است تشخیص زودهنگام اینکه آیا کودک مشکل دندانی دارد یا خیر، مفید باشد. درمان زودهنگام در اصلاح عوارض احتمالی مقرون به صرفه تر از درمان تاخیری است. برای برخی از کودکان، درمان زودهنگام می تواند از آسیب جسمی و روانی جلوگیری کند. دندان های کج علاوه بر تحریک، مستعد آسیب (به ویژه در حین ورزش) و مانعی برای بهداشت خوب دهان هستند.

هزینه ارتودنسی کودکان در مقایسه با ارتودنسی بزرگسالان

قیمت ارتودنسی برای کودکان به طور قابل توجهی با قیمت بزرگسالان متفاوت است و برآورد هزینه کل به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عبارت دیگر نمی توان مبلغ دقیقی را تعیین کرد و گفت که این عدد هزینه مراقبت از دندان کودکان است. اما بهتر است بدانید که هزینه درمان ارتودنسی کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است.

هزینه ارتودنسی کودکان

اگر در سنین پایین به دندانپزشک مراجعه کنید، نامرتبی دندان های فرزندتان خیلی زودتر تشخیص داده و اصلاح می شود. اما اگر کودکان تا ۷ سالگی به کلینیک ارتودنسی خوب مراجعه نکنند، مشکل در آینده شدیدتر می شود و بدون شک هزینه ارتودنسی کودکان افزایش می یابد. بیش از پیش.

درمان گام به گام "مراحل ارتودنسی دندان کودکان"

مرحله ارتودنسی بستگی به نوع درمانی دارد که متخصص ارتودنسی برای کودک در نظر می گیرد. در جلسه اول پس از معاینه دهان و دندان، عکسبرداری و در صورت نیاز عکس برداری از دندان انجام می شود. سپس قالب به پایان رسیده و با توجه به اطلاعات به دست آمده طرح درمان شروع می شود. در جلسه بعد پلاک متحرک با توجه به نوع درمان به بیمار داده می شود، توضیح دیگری که باید برای بیمار در مورد نحوه قرار دادن پلاک در دهان و زمان قرار گرفتن پلاک در دهان انجام شود. .

درمان ارتودنسی کودکان

اگر روش درمان ثابت باشد، بریس ها و بریس ها در دندان های کودک گذاشته می شود و به کودک و والدینش در مورد غذایی که می تواند بخورد یا مراقبت هایی که باید انجام دهد گفته می شود.

تفاوت ارتودنسی کودکان و بزرگسالان

بزرگترین تفاوت بین ارتودنسی کودکان و بزرگسالان این است که روش ها و روش های اطفال عموماً پیشگیرانه هستند. به عنوان مثال با تغییر عادت تنفس دهانی، فضای بین فک بالا و پایین مسدود می شود. به عبارت دیگر می توان گفت یکی از اهداف اصلی ارتودنسی دوران کودکی شناسایی عادات بد و درمان آنها به مرور زمان است. یکی دیگر از رفتارهای مضر در کودکان سیگار کشیدن است که عواقب زیادی دارد. برای مطالعه راه های جلوگیری از این رفتار، لینک مقاله را دنبال کنید.

علاوه بر این، تشخیص زودهنگام ناهنجاری های دهان و فک در کودکان قابل درمان است و از نیاز به جراحی در بزرگسالی یا ایجاد مشکلات سخت تر و پیچیده تر جلوگیری می کند.

نکاتی برای والدین در مورد مراقبت از ارتودنسی

یکی از مهم ترین نکاتی که کودکان و والدین پس از ارتودنسی باید به آن توجه کنند، تمیز نگه داشتن دهان و تمیز نگه داشتن دندان ها است، زیرا در صورت مسواک نکردن و عدم استفاده از نخ دندان، دندان های کودک آسیب می بیند.

اگر کودک پس از قرار دادن وسایل ارتودنسی در دهان کودک احساس درد کرد، می توانید با متخصص ارتودنسی اطفال مشورت کنید تا به کودکتان مسکن بدهد.

در طول درمان ارتودنسی باید از ورزش های رزمی خودداری کرد

به یک جلسه عادی بروید

بهتر است در شناهای طولانی مدت دستگاه ارتودنسی متحرک را از دهان خارج کنید تا کودک به راحتی نفس بکشد.

در طول درمان از خوردن غذاهای سفت مانند ته دیگ، ذرت، سیب و غیره خودداری کنید. دانستن اصول مراقبت از ارتودنسی بسیار مهم است.

آخرین کلمه

در این مطلب در مورد ارتودنسی در دندان کودکان می خوانیم. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لازم به ذکر است در روزهای اول بعد از عمل استفاده از غذاهای نرم برای کودک ضروری است. از جمله غذاهای مناسب این دوران می توان به سوپ، سبزی آب پز، پوره سیب زمینی، شیر برنج، کمپوت میوه و ... اشاره کرد که نظرات و تجربیات خود را در کامنت با ما در میان بگذارید.


متن کامل مقاله را بخوانید: https://realtimedentist.com/1401/12/متخصص-ارتودنسی-دندان-در-تهران/