در بدن انسان اگر در عضوی پارگی اتفاق افتاده باشد برای اینکه پارگی جوش بخورد لازم است که دو بافت همنام مقابل هم باشد مثلاً اگر عضله انسان پاره شده باشد - اگر استخوان بین دو سر عضله قرار بگیرد عضله جوش نمی کند. ممکن است بیش از یک تزریق برای کاهش التهاب و تسکین درد لازم باشد. اما چیزی که به عنوان بیماری شناخته میشود و بایستی نسبت به کنترل و درمان آن اقدام کرد، فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر است که اگر تجربه آن را داشته باشید میدانید چه عارضه طاقتفرسا و رنجآوری است. این بیرون زدگی هم می تواند در کمر رخ دهد (فتق دیسک کمر یا همان دیسک کمر) و هم در گردن (فتق دیسک گردن). در این صورت دکتر ارتوپد یا پزشک متخصص مغز و اعصاب معمولا بیماری فتق دیسک تشخیص میدهد. این مورد را توجه داشته باشید که بسیاری از افرادی که مورمور شدن یا گزگز کردن اندامها را حس میکنند، به بیماری ام اس شک میکنند. این حرکت را ۲ تا ۳ بار برای هر عضله تکرار کنید. این درد در طول اعصاب حرکت کرده و درد را بیشتر میکند. اما واقعا دیسک کمر چیست و چطور باید آن را درمان کرد؟

4. سوزن وارد دیسک می شود. برای طولانی مدت ننشینید ،در صورتی که شغل شما سبب می شود طولانی مدت پشت میز بنشینید سعی کنید بدن و ستون فقرات خود در بهترین حالت ممکن قرار دهید. در نتیجه قبل از اینکه دیر شود و به مشکلاتی مثل دیسک کمر یا کیفوز (قوز کمر) دچار شوید، سبک زندگی و عادات خود را تغییر دهید. دردهای شبانهای که درد مبهمی برای بیماران بوده و ممکن است آن را به مشکل پا یا زانو نسبت دهید. دیسک کمر در اغلب موارد نیازمند درمان جراحی نمی باشد و چند روز استراحت در بستر و استفاده از داروهای ضد التهابی و یا مواد غذایی حاوی این مواد کلا درد را از بین میبرد. این آزمایشها جهت تشخیص آسیبدیدگی اعصاب استفاده میشود. به این بالشتکهای نرم دیسک کمر گفته میشود. شما به دنبال خرید دارویی جهت درمان دیسک کمر خود به فروشگاه کالای خواب بست کلبک مراجعه کردهاید. علاوه بر این زمانی که دیسک از مرکز خود خارج میشود، پدیدهای به وجود میآید که به آن فتق دیسک یا دیسک برآمده گفته میشود. در صورتی که دیسک به قدری ضعیف شود که اعصاب نخاعی را درگیر کند بی حسی یا درد در امتداد عصب به وجود میآید.

از طرف دیگر زوائد استخوانی در حاشیه مفصل ها به وجود میآید که استئوفیت نامیده می شوند . می توان با تزریق استروئید نیز به کاهش التهاب و ورم عصب ها کمک کرد. فیزیوتراپی معمولا نقش بسیار مهمی در بهبود بخشیدن به عارضه دیسک کمر دارد.این تکنیک نه تنها تسکین فوری درد را به همراه دارد بلکه در طول جلسات درمانی به شما آموزش داده می شود که چگونه می توان از آسیب های آتی نیز پیشگیری کنید. این مورد در مردان بسیار شایعتر از خانمها است. ضعف عضلانی مربوط به ریشه عصبی است که گرفتار فشار دیسک شدهاست مثلاً در فتق دیسک مهره گردن، کاهش قدرت مشت کردن انگشتان دست و در دیسک کمری کاهش قدرت بالا آوردن مچ پا یا انگشت شست پا دیده میشود. یک رژیم غذایی متنوع و غنی از میوهها، سبزیجات، چربیهای سالم و پروتئینها، مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را برای ترمیم فتق دیسک، جراحات و فرسودگی بدن، در اختیار شما قرار میدهد. اکثر افرادی که به طور مداوم مشغول جابهجایی اجسام سنگین هستند، دیسک کمر را تجربه کردند. از مهمترین داروهای این دسته برای درمان دیسک کمر میتوان به گاباپنتین اشاره کرد.

همان طور که قبلا اشاره کرده بودم استراحت مطلق یعنی استراحتی که در رختخواب بخوابید اصلا تکان نخورید فقط برای رفتن به سرویس بهداشتی از بستر خارج شوید اصلا جایگاهی در درمان کمردرد حاد ندارد. اگرچه تکان نخوردن و استراحت دادن ستون مهرهها در درمان دیسک کمر میتواند مفید باشد، اما در نهایت باعث ضعیف شدن و خشکی مفاصلتان میشود. برخی از حالتهای بدن در هنگام خوابیدن، باعث تشدید درد دیسک کمر در شب میشوند. این اتفاق با بالا رفتن سن و انجام برخی حرکات به طور مداوم ممکن است بیشتر شود. بهترین راه تشخیص دیسک کمر با توجه به شرایط شما است و توسط متخصص دیسک تهران، تشخیص داده میشود. اسکن داده خواهد شد. زمانی که عارضهای در ستون فقرات شخص تشخیص داده میشود، به معنای این نیست که باید در اولین فرصت، خود را جهت جراحی به پزشک مورد نظر معرفی کنید. رشتههای عصبی از طناب نخاعی از میان مجرای مهرهها سرچشمه میگیرند و ماهیچهها را با حسها و پیامهای حرکتی مجهز میسازند. این داروها در درمان آرتروز ، بیماریهای روماتیسمی ، نقرس ، التهاب های مفاصل یا آرتریت ، دیسک کمر ، درمان تنگی کانال نخاعی و سیاتیک به کار می روند . زمانی که این ماده ژلاتینی از محدوده خود بیرون بزند شخص اصطلاحاً دچار بیرون زدگی دیسک می شود.

در موارد درد ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر کمپرس های یخ، بسته های ژل یخ می تواند باعث کاهش درد والتهابات در اطراف عصب های ستون فقرات که در اثر پارگی دیسک کمر تحریک شده اند شود. به همین دلیل مراجعه به یک متخصص ستون فقرات همچون دکتر بهامین عطار میتواند مکان صحیح فتق دیسک یا شدت مشکل را بررسی کرده و درمان قطعی و به موقعی را با توجه به شرایطتان ارائه دهد. در این زمینه کلینیک دکتر بهامین عطار میتواند کمکتان کند. نقش فیزیوتراپیستها در این زمان مشخص میشود که به فرد کمک کند روال درمان را به درستی طی کند. اول، وزن سالم خود را حفظ کنید زیرا چربی اضافی بدن فشار غیرضروری بر ستون فقرات و مفاصل وارد میکند. چون وزن اضافی بدن، روی ستون فقرات قرار میگیرد. در حالی که اغلب بیماران با دیسک کمری از افزایش وزن رنج میبرند ولی کاهش وزن به هر میزان دارای منافع بیمشماری در حفظ سلامت دیسک های کمری حتی در بیماران با وزن نرمال است. عضلات ضعیف، سبک زندگی اشتباه، بیتحرکی همه میتواند خطر ابتلا به دیسک کمر را افزایش دهد. به این حالت، نه تنها تجربه خوابی خوش و راحت را برای خود به ارمغان آورده اید، بلکه میتوانید از جزئیات مدل تشکهایی که خوابی آسوده را برای شما به ارمغان آوردهاند، نیز مطلع شوید.

اگر میخواهید بدانید که درد دیسک کمر به کجا میزند ، باید گفت در برخی موارد، خود فتق دیسک کمر، دردی را در کمر به وجود نمیآورد. بیرون زدگی دیسک و پارگی دیسک کمر، در نهایت ممکن است باعث دردی در نواحی گردن، کمر و پاها شود. این درمانها، بسته به نوع بیرون زدگی دیسک و میزان ناراحتی فرد از درد خود و ضعیف شدن آن ناحیه دارد. به این ترتیب در هنگام مراجعه به فروشگاه، مدل مورد نیاز جهت درمان دیسک کمر خود را با اطمینان کامل انتخاب میکنید. آنها چون از مراجعه به پزشک ترس دارند، درد دیسک کمر را نادیده میگیرند و این موضوع ممکن است باعث ایجاد آسیبهای شدیدتر به دیسکوپاتی کمر گردد. سپس یک معاینه دقیق و تخصصی توسط متخصص ستون فقرات انجام میشود که از دست دادن رفلکسها، ضعف عضلات و علائم و آسیبهای نخاعی بررسی میشود. 2. مانیپولاسیون کمر: در مانیپولاسیون فیزیوتراپیست با دستهایش در نقاط خاصی از ستون فقرات حرکات سریعتری انجام میدهد. در حالیکه نیاکان و گذشتکان ما برای استفاده از این روش باید یک چشمه آب گرم پیدا میکردند. در حلقة فیبری دور دیسک ، رشته های هر حلقه به صورت شعاعی حلقه دیگر را قطع می کند و رشته های شعاعی دیگر این حلقه ها را به هم می چسباند درست مانند همان تکنولوژی که در ساخت لاستیک ماشین از آن استفاده میشود .

از آن جایی که هنگام بلند کردن اجسام سنگین، فشار زیادی به ستون فقرات و کمر وارد میشود، در این زمان اگر بدن طوری بچرخد که دیسک از محل خود خارج شود، به طور ناگهانی این اتفاق، نفستان را از شدت درد میبرد. ستون فقرات شبکه پیچیدهای از اعصاب و عروق خونی است که دیسک کمر میتواند فشار زیادی به این مناطق وارد کند. تشک مورد استفاده شما ضامن سلامتی ستون فقرات شما است. در این روش درمانی کهن، از داروهای گیاهی برای کاهش میزان درد و التهاب استفاده میکنند. توصیه می شود بعد از 2 روز به کارگیری روش کمپرس سرد از کیسه آب گرم برای تسکین درد دیسک کمر استفاده کنید. برای آنکه یک تشک با دوام داشته باشید و همچنین وضعیت بدن در خواب برای شما اهمیت دارد از تشک های بادی و مموری فوم و تشک های لاتکسی استفاده کنید . در پاسخ باید بگوییم این موضوع به شدت آسیب دیدگی دیسک و همچنین شیوه مراقبت شما از خودتان بستگی دارد.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد بهترین متخصص ارتوپد لطفا از صفحه ما بخواهید.