گاهی در یک گروه غریبه باید مودب بمانید و لبخندی ساختگی بزنید. در این صورت، اگر به طور غیرمنتظره با یکی از دوستان خود ملاقات کنیم، لبخند ما تغییر کرده و عمیق تر می شود. تفاوت زیادی بین این دو لبخند وجود دارد و نشان می دهد که زبان بدن چگونه است. در واقع لبخند، حرکات دست، تماس چشمی، وضعیت نشستن و غیره. یعنی آنها پیام های خاصی دارند و مجموعه پیام های غیرکلامی که ما برای دیگران ارسال می کنیم، زبان بدن ما را تشکیل می دهد. دانستن این زبان یک مهارت ارزشمند است که تاثیر بسزایی در موفقیت و برقراری ارتباط موثر در جنبه های مختلف زندگی ما دارد.

زبان بدن چیست؟

«زبان بدن» علم پیام‌های غیرکلامی مانند حرکات بدن، صورت و چشم است که نشان‌دهنده احساسات و تمایلات فرد نسبت به شخص دیگر است. زبان بدن تنوع زیادی دارد و ما از انواع آنها در روابط خود استفاده می کنیم. مسئله این است که برخلاف کلماتی که به زبان می‌آوریم، معمولا نمی‌توانیم زبان بدن خود را کنترل کنیم و آنچه بیان می‌کنیم حقیقتی است که در درون ما پنهان شده است.

تعریف زبان بدن

همانطور که قبلاً گفتیم، زبان بدن نوعی ارتباط غیرکلامی است که به جای کلمات از رفتار روانشناختی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده می کند. هر کسی می تواند مهارت های ارتباطی خود را بهبود بخشد. بیشتر روش هایی که ما از زبان بدن استفاده می کنیم عبارتند از: تماس چشمی، نشستن، راه رفتن، ایستادن، حالات چهره و غیره.

باید گفت اولین زبانی که موجودات مختلف روی کره زمین برای برقراری ارتباط از آن استفاده کردند، زبان بدن بود. حیوانات از همان ابتدا از این زبان برای درک یکدیگر استفاده می کردند. ما شیر آفریقایی یا فیل هندی نیستیم، اما زبان بدن ما در لحظات غم، عصبانیت، شادی و ترس تفاوت چندانی با هم ندارد.

مزایای یادگیری زبان بدن چیست؟

ارتباطات غیرکلامی تأثیر زیادی بر موفقیت در تجارت، همکاری با دیگران، مدیریت تجاری و زندگی شخصی دارد. برخی از مزایای استفاده از زبان بدن به شرح زیر است:

درک بهتر کلمات: دیگران معنای کلمات شما را عمیق تر می فهمند و این درک بهتر به شما امکان می دهد روابط موثرتری ایجاد کنید.

عیب یابی مشکلات سازمانی: کمک به مدیران برای درک مشکلات کارکنان. بسیاری از افراد در یک سازمان برای حفظ موقعیت خود هرگز آنچه را که واقعا فکر می کنند، نمی گویند و این افکار پنهان در نهایت باعث ایجاد مشکلات بزرگ برای آن شرکت می شود. از طرفی اگر رئیس سازمان به زبان بدن مسلط باشد خیلی زودتر و قبل از بحرانی شدن شرایط متوجه مشکل می شود و برای رفع آن تلاش می کند.

موفقیت در کار تیمی: اگر اعضای تیم بتوانند زبان بدن یکدیگر را بخوانند، می دانند چه کسی در طول پروژه تحت فشار است یا به کمک نیاز دارد. درک شرایط منحصر به فرد تیم به همه کمک می کند تا انگیزه بیشتری برای تحقق پروژه داشته باشند.

حل مشکل در مذاکره: در مذاکرات، اگر زبان بدن طرف مقابل را بفهمید، می توانید موقعیت واقعی او را بیابید و بدون توجه به آنچه می گوید، حدس بزنید درخواست واقعی او چیست.

جلوگیری از خریدهای غیر ضروری: باعث می شود در مقابل رفتار وسوسه انگیز فروشنده مقاومت کنید و مجبور نباشید محصولات غیر ضروری بخرید.

دیگران را متقاعد کنید: با استفاده از زبان بدن، می توانید به راحتی دیگران را متقاعد کنید که آنچه می خواهید انجام دهند. با استفاده از اصل کمیابی در ایجاد انگیزه کافی است متوجه شوید که چه موضوعاتی را دوست دارند و چه قسمت هایی از گفتگو باعث ایجاد حس بد در بدن آنها می شود. سپس قسمت مورد علاقه خود را از داستان برجسته کنید و قسمت هایی را که دوست ندارند خط بکشید.

مهارت های گفتاری: استفاده از زبان بدن در مهارت های گفتاری و ارائه نیز بهبود می یابد. زیرا شما با دانش زبان بدن خود به اندازه کافی اعتماد به نفس دارید و می دانید چگونه با این تکنیک ها مخاطب را متقاعد و سرگرم کنید.

کنترل حرکات بدن: زمانی که از حرکات بدن خود آگاه باشید، توانایی شما در کنترل آن ها افزایش می یابد و می توانید در موقعیت های مختلف آن ها را بر اساس ترجیح خود تغییر دهید. این مهارت مذاکره به شما کمک می کند احساسات واقعی خود را پنهان کنید و به نظر برسید که به هدف خود رسیده اید. شما همچنین می توانید از این مهارت برای ایجاد روابط موثر استفاده کنید. مثلاً وقتی وارد کشور دیگری می شوید، ممکن است از برخی رفتارهای مردم آن منطقه شوکه شوید، اما اگر زبان بدن خود را کنترل کنید، از نشان دادن این شوک اجتناب می کنید و نشان می دهید که فرهنگ آنها برای شما بیگانه نیست. به این ترتیب ارتباط موثر با مردم این جامعه خیلی زودتر برقرار خواهد شد.

کلاهبرداران: اگر هویت کلاهبرداران را بدانید، در هیچ صنعتی نمی توانید مورد کلاهبرداری قرار بگیرید. بسیاری از مردم این روزها می خواهند تقلب کنند و دانستن آنها می تواند از ما در برابر آسیب محافظت کند. البته فرهنگ های مختلف نشانه های متفاوتی از تقلب دارند.

افزایش هوش هیجانی: با گذشت زمان، هوش هیجانی و خودآگاهی شما افزایش می یابد.

افزایش همدلی: به شما کمک می کند تا همدلی خود را نسبت به دیگران افزایش دهید و بهتر درک کنید که آنها چه می گذرانند. احساس همدلی قوی ترین و موثرترین روابط را ایجاد می کند. مردم معمولاً رابطه خود را با فردی که خودخواه و بی احساس است ادامه نمی دهند.

علائم زبان بدن

زبان بدن مجری رادیو معمولاً به صورت ناخودآگاه توسط افراد ارسال می شود و دارای چندین ستون اصلی است که در زیر ذکر شده است.

وضعیت بدن: تجلی خاصی از ساختار کلی بدن است.

جهت گیری بدن: جهتی که بدن در آن ایستاده است.

حرکت بدن: تمام حرکاتی که بدن ایجاد می کند.

ایستاده: در حالتی که در آن ایستاده است

حرکت اعضای بدن: حرکت بازوها، دست ها و پاها.

حالت چهره: تغییراتی که در اندام های صوتی رخ می دهد.

چشم: حرکات چشم و سرعت پلک زدن.

لمس: لمس و فضایی که هر فرد در فاصله ای از دیگران برای خود تعریف می کند.

صدا: لحن و زیر و بم صدا و همچنین سرعتی که شخص هنگام بیان یک جمله از آن استفاده می کند.

پیام منتقل شده توسط هر یک از موارد فوق نباید به طور مستقل در نظر گرفته شود. اگر می خواهید زبان بدن دیگران را بخوانید، باید پس از دیدن اولین نشانه به دنبال نشانه های دیگری باشید و در مورد آن مجموعه از نشانه ها تصمیم بگیرید. بررسی این مجموعه به شما کمک می کند در مورد شخص قضاوت کنید و نتیجه بگیرید که طرف مقابل در مورد چیست. کلاهبردار است یا نه، راست می گوید یا دروغ، خوشحال است یا تظاهر به خوشحالی می کند و…

1. راست ایستادن

افرادی که صاف می ایستند، شانه های خود را به عقب می گذارند و سر خود را بالا می گیرند، معمولاً اعتماد به نفس دارند و مورد تحسین دیگران قرار می گیرند. سعی کنید از این وضعیت مخصوصا در محیط کار استفاده کنید. همچنین اگر ریزه اندام هستید، حتما ورزش کنید تا عضلات خود را به رخ بکشید. افراد ضعیفی که همیشه سست می شوند قدرت خود را نشان نمی دهند و این مشکل در بازاریابی اهمیت ویژه ای دارد. زیرا فروشندگان باید از اعتماد خود به محصول یا خدمات برای اطمینان از خرید آن توسط خریدار استفاده کنند.

برای داشتن اعتماد به نفس هنگام نشستن در مقابل مردم، پاهای خود را صاف روی زمین قرار دهید و با فاصله کمی دست های خود را روی بدن قرار دهید یا اگر شرایط اجازه می دهد یک دست را روی آن بگذارید. که پشتی صندلی کناری همچنین سعی کنید چیزهای روی میز را با فاصله بیشتری نگه دارید. محدوده وسیع تر از شما قدرت بیشتری نشان می دهد.

2. صدای خود را کنترل کنید

افرادی که هنگام صحبت و ارتباط با زهرا شیراحمدی با صدای بلند صحبت می کنند، اغلب توسط دیگران خودخواه، ضعیف و بی محبت تلقی می شوند. اگر احساس می‌کنید صدایتان کمی بلندتر از دیگران است، قبل از صحبت کردن، لب‌هایتان را کمی فشار دهید و قبل از اینکه دهانتان را باز کنید، عباراتی مانند «اوم، اوم، و اوم» را برای خودتان تکرار کنید. این تمرین قبل از سخنرانی و شرکت در جلسات مهم بسیار مفید است و به شما کمک می کند صدایی دلنشین و کنترل شده داشته باشید.

داشتن صدا در تلفن در مقایسه با سایر اشکال ارتباطی مهم است زیرا در این حالت گیرنده حالات چهره یا سایر علائم را در زبان بدن نمی بیند. صدای بلند شما می تواند به او پیام دهد که عصبانی و عصبانی و عصبانی است و دوباره عصبانی خواهد شد.