Gheyre Mojaz (2017) منبع عکس: ویکیپدیا. عکاس: پدرام فروزانفرمیدان نقش جهان، میدان امام یا میدان شاه، از زیباترین جاهای دیدنی اصفهان است که بناهای تاریخی بسیار و ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف آن قرار دارد. همچنین غرفههایی سه طبقه نیز در دو ردیف عمودی و غرفه ای اصلی در یک ردیف عمودی در وسط وجود دارد. از سه شاخه شور، شیرین و ابراهیم خویدکی تشکیل میشود. با گذشت زمان به سبب حفر بی رویه جاههای عمیق و ایجاد لولههای فاضلابی دو شاخه ابراهیم خویدکی و شیرین به طور کامل خشک شدند و شاخه شور به طول ۷۱ کیلومتر در حال حاضر آبدهی دارد. در آن زمانها آبدهی قنات در هر ثانیه ۱۵۰ لیتر بود. تعدادی از میلههای این قنات نیز در صحن مسجد جامع یزد قرار گرفتهاند و از زمان قدیم از این میلهها برای پرکردن آب انبار وسیع زیر مسجد استفاده میکردند تا نمازگزاران بتوانند از طریق پایاب مسجد برای وضو گرفتن از آب قنات زارچ استفاده کنند. قنات زارچ با طول ۹۰ کیلومتر و ۲۱۱۵ حلقه چاه به عنوان بلندترین قنات جهان، در ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۶ در یونسکو به ثبت رسید. معمار ایوان جنوبی مسجد را در پشت هشتی بهگونهای چرخانده است که از هشتی میتوان میانسرای مسجد را دید؛ ولی نمیتوان مستقیم به آن وارد شد؛ بلکه باید از یکی از دو دالان گرداگرد ایوان به میانسرا رسید. بهترین سوغاتی های یزد را باید از کجا خرید؟ سپس هر کدام از آن چهار قسمت را با مسیرهای فرعی به ۴ قسمت دیگر بخش بندی میکردند. بر روی گنبدی تخمه مرغی ۶ بادگیر هشت وجهی هر کدام در جهت وزش باد به ارتفاع ۱۰ متر ساخته شدند تا بهره مندی بیشتری از قدرت باد داشته باشند.

کدام آثار تاریخی این خیابان را دیدهاید؟ بیدلیل نیست که آن را برای همه مردم جهان میدانند، یزد شهر بادگیرهاست، شهر قناتها، شهر سازگاری انسان با اقلیم، با کویر خشن و سوزناک. ۱۰اگر به سفر و یا جاهای دیدنی ایران فکر میکنید، سفر به شهر یزد، عروس قلب کویر ایران را به شما پیشنهاد میدهیم. در یزد که قدم میزنید مردمانی را میبیند که هزاران سال است خود را با کویر سازگار کردهاند. یکی از نکات جالب این قسمت اسنادی است که نشان میدهد مردم یزد در قدیم مهریه برخی از خانمهای خود را آب انتخاب میکردند. نقشه جدید و قدیم این شهر در بسیاری از سایتها وجود داشته و برای دریافت لوکیشن آن نیز میتوانید از اپلیکیشنهای مسیریاب استفاده کنید. بسیاری از اهالی قدیمی شهر یزد، محله فهادان را با نام جنگل یا یوزداران میشناسند. در گذشته شهرهای کویری چون یزد به مانند امروز از نعمت لوله کشی یا آب شهری بهرهمند نبودند و این مایع آبی رنگ به عنوان یکی از مهمترین نیازهای زندگی برای اهالی این منطقه به شمار میرفت. اهالی بیشتر هر دوی این گذرها را به سنگتراشها میشناسند البته. این بار که برای سفری چند روزه برنامه ریزی میکنید، حتما یزد را در اولویت گزینه هایتان قرار دهید.

اگر می خواهید سفری ایمن و کم خطر، به یاد ماندنی و بدون دردسر به این مسجد زیبا و تاریخی را تجربه کنید، پیشنهاد ما به شما خرید بلیط اتوبوس میبد است. در مناطقی که آب فراوان است شاید از آن تنها به عنوان یکی از نیازهای زندگی یاد شود اما در این شهرهای کم آب همچون هویت ملی در رشد اقتصاد، فرهنگ و سیاست آنها محسوب میشود. مسجد کوچک که بر روی آب انباری واقع است در محرابش یک قطعه کاشی محرابی لاجوردی به اندازه 45×30 سانتیمتر وجود دارد که در مقام مقایسه با امسالش از ساخته های قرن هفتم هجری است . باغ پرندگان اصفهان دارای ۴ برکه بزرگ و کوچک است که انواع پرندهها مانند اردک، فلامینگو، پلیکان و قو در این بخش قابل رویت هستند. در بافت ساختمانهای این بنا می توان سوراخهای زیادی را مشاهده کرد که به دست گنج یابان کنده شده است. بسیاری از تجربیات ارزشمند زندگی را می توان در سفرهای کوتاه یا بلند مدت کسب نمود. یزد، برای کسانی که علاقه بسیاری به تاریخ و معماری دارند، یک مقصد سفر فوق العاده به حساب میآید. حمام ابوالمعالی جایی نزدیک به زندان اسکندر بوده و معماری عالی آن از آجر و ریگ و ساروج بینظیر به چشم میآید. حمام ابوالمعالی روبه روی زندان اسکندر و مجاورت مسجد محراب در محله قدیمی فهادان و بافت تاریخی شهر یزد قرار دارد. گفته میشود سلطان قطبالدین حاکم یزد، علاقه زیادی به نگهداری یوز داشته و در محله فهادان با ایجاد باغهای وسیع شبیه به جنگل، محیط مناسبی برای نگهداری یوزها بوجود آورده بود. در محله فهادان یزد کافههای متعددی وجود دارند که با دکوراسیون سنتی ویژه شهر یزد، محیط جذابی برای پذیرایی بوجود آوردهاند. همچنین، از نظر زندگی گیاهی انواع گیاهان علفی مانند درمنه، بوتههای مختلف به ویژه گون، درختانی مانند تاغ، گز، بادام کوهی و انواع گیاهان دارویی بهطور عمده دیده میشود.

در سالهای انقلاب اسلامی ایران به ویژه در اعتراضات مردمی ۸ فروردین سال ۱۳۵۷ش، مسجد جامع یزد محل اجتماع مردم بود. یکی از این جاذبه های گردشگری، مسجد جامع میبد است. همچنین میدان نقش جهان که در فاصله نزدیکی از این مکان تاریخی قرار گرفته، یکی از مهمترین جاذبه های اصفهان است که در سفر به اصفهان باید از آن دیدن کنید. بازدید از کنیسه ملا آقا بابا کاملا رایگان بوده و شما باید چیزی بین یک تا ۲ ساعت برای آن در نظر بگیرید. بعد از ورود به این خانه، اتاقهایی را مشاهده خواهید کرد که دور تا دور حوض کنار یکدیگر قرار گرفتهاند. یکی از شگفتیهای این خانه، وجود حوضی است که قناتی از وسط آن میگذرد و باعث میشود تا همیشه هوای خانه خنک و مطبوع باقی بماند. صمیمیت خانه، صفای خانواده و حس خوب آرامش در چند کلمه توصیف رس است. در ابتدا ایرانیان خورشید را میپرستیدند ودر معنای کلمه مهر پرست بودند. یکی از موضوعاتی که معماری پل خواجو اصفهان را معروف می کند، نظم و ترتیب، مطابق با ریتم و نقشه مرتب می باشد که اغلب محققان، این دقت و نظم در معماری را تحسین می کنند. معماری درونگرای کوشکی این خانه که درون یک باغ قرار دارد بسیار چشم نواز است.

باتوجهبه این که تا چه اندازه برای رسیدن به مقصد خود در این شهر عجله داشته باشید؛ هر یک از مسیرهای رفتوآمدی که معرفی شدند، مؤثر بوده و برای شما مناسب خواهند بود. ازاره و دیوار گرم خانه تا یک متر کاشی کاری و معرق وتا سقف اهک بری با ملات ساروج می باشد. این جاذبه در محله تل و خیابان دهم فروردین قرار دارد و پذیرای حضور گرم شما دوستداران اماکن کهن است. یکی از عجیبترین و جذابترین جاذبههایی که میتوانید در یزد پیدا کنید همین دخمه زرتشتیان است که داستان جالبی برای خود دارد، البته که نامهای دیگری هم دارد، برج سکوت یا برج خاموشان دیگر نامهایی هستند که برای این جاذبه تاریخی در نظر گرفتند. این جاذبه تاریخی در محله فهادان یزد قرار دارد؛ بنابراین اگر به کوچه پس کوچههای بافت تاریخی یزد سری زدید، حتما از این مکان دیدن کنید. زندان اسکندر بنایی تاریخی در محله فهادان یزد است، شواهد تاریخی نشان میدهد که این بنا بیش از هزار سال قدمت دارد. این بنای تاریخی در محله فهادان و در نزدیکی بقعه دوازده امامی و همچنین زندان اسکندر قرار گرفته است. این خانه تاریخی در محله دارالشفا یزد قرار داشته و بنای آن خشتی و آجری است که با داشتن گچبریهای تزئینی، بسیار دیدنی به چشم میآید. این بنای تاریخی با نظارت و سرمایه سرداری مشهور از دوران صفوی به نام الله وردی خان صورت پذیرفت. خانه تاریخی صادقیان، بنایی بهیادگارمانده از دوران قاجاریه است. این بقعه متعلق به قرن ۹ هجری قمری است که البته در حال حاضر در میان آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است. شاید جالب باشد بدانید که در زمان ساخت مسجد جامع، مرکز شهر یزد، به عنوان محل مناسب برای ساخت بنا در نظر گرفته شده است و به عبارتی دیگر میتوان گفت مکانی که در حال حاضر مسجد جامع در آن استقرار دارد در گذشته مرکز شهر شمرده میشده است.

در زبان دری فارسی ( کده) به معنای خانه و آتشکده مکانی برای نگهداری و بهره مندی از انرژی و گرمای آتش است. ورودی این اتاق دری چوبی می باشد. از طریق دو ورودی شمالی و جنوبی میتوان به آب انبار وارد شد. آب این آب انبار از قنات های شهر یزد تأمین میشده است. موزه آب یزد در خانه کلاهدوزها واقع بوده و همانطور که حدس میزنید در این موزه، امکان بازدید از تجهیزات حفاری برای آب، حفر قنات و مانند آن، فراهم شده است. در واقع گفته میشود این عدد نشاندهنده چهار عنصر اصلی حیات (آب، باد، خاک و آتش) بوده که از نظر ایرانیان مقدس و پاک شمرده میشده؛ به همین خاطر در معماری و ساخت بناها، از این عدد تاثیر بسیاری میگرفتند. بسیاری از داستانها از انجیل گرفته شدهاند. مکان های تاریخی یزد آنقدر متنوع و دیدنی هستند که از دیدن این همه زیبایی سیراب نخواهید شد. در صورت سفر به یزد پیشنهاد میکنیم که از غروب دیدنی این میدان حتما دیدن کنید. این میدان در شهر یزد و در خیابان امام خمینی قرار دارد و یکی از آثار تاریخی مهم این شهر محسوب میشود. تغيير طرح فضا های ستوندار شبستانی به مساجد چهار ايوانی(بر مبنای سبک رازی) كه در ابتدا ويژه ايران زمين بود در این زمان از مسجد جامع اصفهان آغاز شده است. اوج جنبش های ملی و عقايد تشيع در ايران در این قرن با روی كار آمدن آل بويه از مردمان ايرانی منطقه شمال كشور مقارن بوده است. در قرن نهم هجری، نظام الدینحاجی قنبر بازاری را برای فروش صنایع دستی بنا کرد که بعدها با نام بازار حاجیقنبر معروف شد.

در کافه خانه میتوان نوشیدنیهای سنتی را امتحان کرد و اگر حوصلهتان سر کشید میتوانید از غرفههای صنایع دستی خرید کنید. عکاس: ناشناسآکواریوم اصفهان مطابق با استانداردهای جهانی با مشارکت شرکت اوشن آکواریوم ترکیه ساخته و در بهمن ماه ۱۳۹۷ با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور افتتاح شد. یزد به عنوان یکی از شهرهای ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، از هزاره سوم قبل از میلاد ساکنانی را در خود جای داده است. بخش اصلی این موزه طبقه سوم آن است. این هتل در ۴ طبقه ساخته شده و ۸۸ اتاق و سوئیت دارد. اطراف پل در ایام بهار و تابستان و روزهاى تعطیل، محلی عمومی برای تفرج اهالى است و بعضى روزها به حدى جمعیت زیاد است که عبور و مرور در طبقه دوم، تقریباً مشکل مى شود. کاربری غمانگیز میدان امیرچخماق یزد در اوایل دوران حکومت پهلوی بود، این بنا در آن هنگام به محلی برای دفن مردگان و آرامگاه تبدیل شده بود که حکومت پهلوی جلوی این روند را گرفت. قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان یعنی ۳۵۰۰ سال پیش باز میگردد، در ۱۶ تیر ۱۳۸۴ به عنوان یکی از میراث فرهنگی کشور به ثبت رسید. کمی جلوتر از مسجد جامع یزد به طرف محله فهادان، با قدم زدن در کوچههای آشتیکنان به موزههای بینظیر این شهر تاریخی خواهید رسید که دیدن آن خالی از لطف نیست. پس از قدم زدن در بافت تاریخی یزد خودمان را مهمان آش شولی آن هم در رستوران «ابوالمعالی» کردیم که قطعا مزه آن در خاطرمان خواهد ماند. با قدم زدن در کوچه پس کوچههای شهر یزد شگفتیهایی خواهید دید که تا همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند.

به طوری که در هیچ کجای این ساختمان، کاشیکاری نخواهید دید. بازدید از محله فهادان یزد هیچ هزینهای لام ندارد. در یزد برای صرف یک غذای ایرانی هزینهای بالغ بر حدود ۳۰ هزار تومان باید پرداخت کنید و قیمت یک وعده غذای فست فودی از 12 هزار تومان شروع میشود. در نوع و تعداد «جاهای دیدنی یزد» آنقدر تنوع وجود دارد که برای بازدید از آن باید زمان مشخصی را اختصاص دهید. یزد جزو باسوادترین شهرهای ایران است، تعداد زیادی از کرسیهای دانشگاهی و صندلیهای دانشجویی به یزدیهای باسواد اختصاص دارد. بنابراین، دخمه زرتشتیان یزد مانند سایر دخمه های ایران کاربری قبلی خود را از دست داده اند. پس از ورود اسلام به ایران، برای وضو گرفتن نمازگزاران در محوطه این قنات مسجد جامع یزد را بنا نهادند. یکی از این بازارچهها به مسجد جامع ختم میشود که با اتصال دو بازارچه دیگر به کوچه یهودیها و محله دارالشفا، مجموعهای تاریخی و حیرتانگیز را شکل میدهند. خانه لاریها ۶ خانه هستند که بهم پیوسته و تشکیل یک مجموعه واحد میدهند. این مسجد از شش ورودی تشکیل شده است که با ظریفکاریهای هنری خود، جذابیت این مسجد را دوچندان کرده است. دو ورودی دیگر ساختمان، در دو گوشه شمالی آن قرار گرفته است.

از این منبر بیشتر در فصل سرد زمستان استفاده میشود.عکس از باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: صادق بصیرت) همچنین در قسمت فوقانی محراب دولابچهای در دیوار تعبیه شده است که سه متر طول و دو متر عرض دارد. همین طور در میدان کنار سی و سه پل مجسمه رضاشاه سوار بر اسب قرار داشت که مجسمه را به میدان ۲۴ اسفند انتقال دادهاند. عبور و مرور وسایل نقلیه بر روی سی و سه پل ممنوع است اما افراد پیاده میتوانند از آن استفاده کنند. ارامنه میتوانستند تا میدان جلوی پل بیایند و با صنعتگران و تاجران اصفهانی داد و ستد کنند اما حق نداشتند از پل عبور کنند و وارد شهر شوند. به خیابان توحید که رسیدید به سوی مشکلانی ادامه داده تا در نهایت وارد محله جلفا شوید. پیاده روی در چهارباغ اصفهان یکی از چیزهایی است که ممکن است برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما اگر یک بار قدم زد در این خیابان را امتحان کنید نه تنها پشیمان نمی شوید بلکه به آن اعتیاد هم پیدا می کنید. داخل صحن مسجد جامع یزد که شوید با یک سکوی بزرگ مواجه خواهید شد که محلی برای عبادت بوده است. خواجه کمال الدین ابوالمعالی از خواجگان محتشم یزد و بانی قنات فراشاه تفت و مدرسه کمالیه در داخل شهر یزد به سال 720 هجری قمری بوده و پدرش سمت وزارت محمد مظفر را به عهده داشت . در سقف ایوان مسجد جامع یزد نیز حدیثی از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقش بسته که بدین شرح است: «إِنَّ لِلَّهِ تعالی تِسْعَةً وَ تِسْعِینَ اسْمَا مِائَةً إِلاَّ وَاحِدًا مَنْ أَحْصَاهَا دَخَلَ الْجَنَّةَ: همانا برای خداوند بلندمرتبه ۹۹ اسم است (صد منهای یک) کسی که آن را حفظ کند (بشمارد)، داخل بهشت میگردد». آدرس را در یومگ بخوانید! اگر میخواهید بدانید در اصفهان کجا میتوانید غذای سنتی خوشمزه بخورید، ما در این مطلب آدرس بهترین رستوران های اصفهان را برایتان داریم.

اگر با تاکسی قصد بازدید از بهترین مکانهای تاریخی یزد را دارید میتوان در بین راه پیاده شد و از این سازه دیدن کمید. اگر شما هم مسافر یزد هستید و علاقه به مکانهای تاریخی دارید، پیشنهاد میکنیم که از مکانهای گفته شده در بالا حتما بازدید کنید و تجربه خود را از دیدن این بناهای باشکوه با ما به اشتراک بگذارید. البته معماری این آتشکده برخلاف سایر مکان های تاریخی یزد باشکوه نیست. این مکان دیدنی یزد علاوه بر پیروان زرتشت، در میان سایر گردشگران نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. مغازههای قدیمی و حجرههای اطراف نیز در جای خود بسیار دیدنی هستند و حتما سری به آنها بزنید. نقش جهان به لطف این بازار و دیگر بناها کارکرد خود را در زندگی در جریان امروز مردم شهر اصفهان حفظ کرده و مثل خیلی از آثار تاریخی دیگر نیست که سخت میتوان دوران اوجشان را تجسم کرد. این موزه در محله فهادان قرار داشته و در آن انواع سکههای مختلف از دوران تاریخی ایرانزمین گردآوری شده است. محله فهادان از گذشتههای دور تا دهههای پیش، محله اعیان نشین شهر یزد بوده است. در ادامه تعدادی از مهمترین آثار تاریخی و جاهای دیدنی محله فهادان یزد را نام میبریم. در نهایت استخوانهای باقیمانده را در محل خاصی نگهداری میکردند. در وسط این مدرسه یک چاه عمیق وجود دارد که در نهایت به یک سرداب میرسد. اینجا یک نکته جالب وجود دارد. جالب است بدانید که این باغ در کنار ۸ باغ دیگر، در شمار فهرست میراث جهانی یونسکو از ایران قرار دارند. تجربه سفر به ایتالیا، در یزد میتواند جالب باشد. اگر شما هم تجربه بازدید از آتشکده زرتشتیان یزد را دارید از طریق راه های ارتباطی مندرج در سایت با ما به اشتراک بگذارید. به همین دلیل است که خرید بلیط هواپیما تهران به یزد و بلیط هواپیما یزد مشهد همیشه جزو پرتقاضاهاست؛ چرا که هم گردشگران بینالمللی را از فرودگاههای تهران به شهر یزد هدایت میکند و هم پایتختنشینها را رهسپار دیدار با دارالمومنین میسازد.

اگر از نوشتن این مطلب لذت بردید و مطمئنا می توانید اطلاعات بیشتری در مورد اجاره خودرو برای سفر لطفا از صفحه ما بخواهید.