موتور دنده ای که به آن گیربکس نیز می گویند، وسیله ای صنعتی است که از یک گیربکس و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. این ابزار صنعتی برای تولید گشتاور بالا در سرعت کم استفاده می شود. در گیربکس های موتور، وظیفه اصلی گیربکس به عنوان مبدل گشتاور است. بنابراین این قطعه می تواند برای یک موتور کوچک گشتاور زیادی تولید کند.

موتور گیربکس دار یکی از قطعات صنعتی مهم است که از الکتروموتور و گیربکس تشکیل شده است. این دستگاه صنعتی در کنترل سرعت انتقال و افزایش قدرت نقش دارد. در گیربکس موتور، حرکت از طریق قفل شدن دو یا چند چرخ دنده منتقل می شود. بنابراین، حرکت از یک محور چرخشی به محور دیگر منتقل می شود. گیربکس موتور در انواع ماشین آلات صنعتی از جمله تجهیزات و دستگاه های انتقال مواد، صنایع پتروشیمی، خودروسازی و ماشین آلات کشاورزی کاربرد دارد. اگر با این گروه از تجهیزات صنعتی آشنایی ندارید، مطالعه این مقاله ممکن است برای شما مفید باشد.


1- گشتاور خروجی

گشتاور مهمترین عامل در تعیین راندمان انتقال موتور است که در تعیین نیروی دورانی وارد بر شفت یا چرخ دنده ها موثر است. این تکنیک با واحد نیوتن متر اجرا می شود که فرمول آن برای انواع موتور گیربکس صنعتی به شرح زیر محاسبه می شود:

گشتاور گیربکس = راندمان گیربکس * نسبت تبدیل گیربکس * گشتاور ورودی (گشتاور موتور)

راندمان گیربکس از طریق نسبت توان ورودی و خروجی محاسبه می شود. ضمناً گشتاور خروجی گیربکس کاملاً با توجه به نوع ساخت موتور دنده صنعتی تعیین خواهد شد. بالاترین راندمان مربوط به گیربکس هایی با دنده های خورشیدی یا مخروطی است که می تواند بیش از 95 درصد باشد. در همین حال، راندمان انتقال چرخ دنده مارپیچی به سختی از 70٪ فراتر می رود.

گشتاور موتور گیربکس به سه عامل اصلی بستگی دارد.

قدرت موتور : هر چه قدرت خروجی بیشتر شود اما باید توجه داشت که با توجه به تحمل دنده ها با افزایش قدرت موتور باید سایز گیربکس را افزایش داد.

ولتاژ موتور: برای موتورهای تک فاز، گشتاور راه اندازی نمی تواند از گشتاور نامی بیشتر شود، اما در موتورهای سه فاز و DC، گشتاور راه اندازی می تواند تا 2 تا 3 درجه چرخش موتور باشد.

نسبت دنده: هر چه نسبت دنده بالاتر باشد، گشتاور خروجی بیشتر می شود. البته «صدای دیگر» را نیز می توان منفی دانست.

مقدار گشتاور خروجی در کاتالوگ موتورهای دنده صنعتی گنجانده شده است، اما در برخی از برندها این مقدار از محاسبات تئوری گرفته شده است و ممکن است تلرانس دنده به طور دقیق محاسبه نشود. بنابراین قبل از خرید موتور دنده ای باید به این نکته توجه کرد و از محدوده توان بالاتری استفاده کرد.

این توجه باید بیشتر روی مدل های ساخت چین باشد زیرا قیمت الکتروموتورهای چینی بسیار پایین است و متاسفانه به این محصول توجه نمی شود.

2- انرژی الکتریکی

دومین فاکتور مهم در خرید گیربکس میزان و نوع مصرف برق موتور است.

این ولتاژ می تواند DC یا AC باشد در همان توان، موتورهای DC گشتاور بیشتری نسبت به موتورهای AC دارند، اما به دلیل نیاز به مبدل، هزینه موتورهای گیربکس را افزایش می دهند. استفاده از موتور سه فاز به دلیل تطبیق پذیری و مقرون به صرفه بودن بیشتر و امکان کنترل فاصله با مبدل تک فاز به سه فاز یا مبدل سه فاز به سه فاز بسیار توصیه می شود.

لیست قیمت موتور گیربکس بسته به نوع ولتاژ راه اندازی موتور برق آنها کاملا تغییر می کند. به عبارت دیگر موتور انتقال قدرت سه فاز به دلیل طراحی ساده و راه اندازی آسان در توان های بالا از قیمت مناسب تری برخوردار است. اما در بسیاری از شرایط استفاده، ما نیاز به نصب و راه اندازی موتور گیربکس DC داریم. طراحی سیستم ها یا سیستم های متحرک با عملکرد دقیق و گشتاور کنترل شده یکی از این موارد است. اکثر این تجهیزات از موتور گیربکس 24 ولت یا موتور گیربکس 12 ولت قدرتمند استفاده می کنند.

3- موتور و اردک گیربکس چطور

به طور کلی یک موتور 1400 دور در دقیقه (4 کششی) برای موتورهای گیربکس موجود در بازار استفاده می شود. گیربکس های کوپل شده معمولاً دارای نسبت های بین 10 تا 100 هستند و سرعت های خروجی آن از 14 تا 140 دور متغیر است. برای دورهای بالاتر باید از موتور 3000 دور استفاده کرد. برای دورهای کمتر از 14 دور در دقیقه، باید از گیربکس ترکیبی یا موتور کم سرعت مانند موتور 900 چرخش (6 قطب) یا موتور 700 دور (8 قطب) استفاده شود. در این حالت می توان سرعت را تا 7 دور در دقیقه کاهش داد. البته برای کاهش سرعت خروجی می توان از اینورتر کنترل سرعت نیز استفاده کرد.

می توانید به راحتی عملکرد و محدوده سرعت آن را از روی پلاک موتور گیربکس بررسی کنید. در عین حال، هنگام استفاده از اینورتر برای کنترل سرعت موتور با گیربکس پرسرعت، لازم است که مشخصات فنی درایو با عملکرد موتور الکتریکی مطابقت داشته باشد. هنگام انتخاب درایو برای کنترل سرعت موتور دنده‌ای با سرعت بالا، حتماً نکات زیر مانند اسب بخار، جریان بار کامل، سطح ولتاژ، حداکثر و حداقل دور در دقیقه، نسبت کار اینورتر، محدوده سرعت و روش کنترل را بررسی کنید. و البته شرایط طبیعی معمولا انتخاب درایو مناسب در کاهش هزینه متناسب با قیمت موتور گیربکس دور متغیر موثر است.

4- نوع موتورگیربکس

در جاهایی که نیاز به فضای کم و دقت بالا داریم به گیربکس خورشیدی نیاز داریم و در مواقعی که نیاز به چرخش محوری 90 درجه با هزینه مقرون به صرفه داریم باید از گیربکس مارپیچ استفاده کرد. برای واردات دستگاه و موتور گیربکس کلیک کنید.


تنوع طرح ها و مدل های کاربرد الکتروموتور با گیربکس های کوچک و بزرگ بسیار زیاد است. موتورهای کرم DC یا AC در دسته های کاربردی تری قرار می گیرند که بسته به نوع طراحی با مدل های فلنجی یا پایه متفاوت است. به طور معمول در مکان های عمومی یا هنگام انتقال نیرو از طریق تسمه و قرقره، این مدل های مارپیچ در ترکیب با موتورهای AC استفاده می شوند. از بین این مدل های حلزونی، انواع مختلف موتور دنده بالابر را انتخاب کنید. در همین حال، برای کاربردهای خاص تر و با راندمان بالا، می توان از درایو مستقیم یا موتور کرم خورشیدی نیز استفاده کرد.

5- محل نصب و نصب

هر موتور ویژگی های خاص خود را دارد و برای کار در محیطی با شرایط فیزیکی خاص مناسب است.

برای مثال موتوری که در محیط صنعتی با رطوبت بالا، ذرات ضخیم و متراکم و ... کار می کند باید عایق منظم و مناسبی داشته باشد وگرنه نمی تواند بهترین بازده را در آن محیط ارائه دهد. دمای محیط یکی از شرایط محیطی مهم دیگری است که در انتخاب گیربکس برقی باید در نظر گرفته شود.

از طرفی گیربکسی وجود دارد که در کارخانه به طور کامل وصل شده و قابل جدا شدن نیست اما با راندمان بالا. در کشورهای پیشرفته و پیشرفته تر، قیمت موثرتر است، اما به دلیل انتخاب زیاد و سپس کم بودن موجودی در ایران، قیمت این نوع موتور و گیربکس بالا بوده و استفاده از آنها فقط در موارد خاص مقرون به صرفه است.

6- قطر شفت خروجی

قطر شفت خروجی یکی از فاکتورهایی است که هنگام خرید موتور گیربکس مورد توجه قرار می گیرد. این فاکتور بسیار مهم است و قبل از خرید باید میزان بار شعاعی و محوری روی شفت اندازه گیری شود و متریال و قطر شفت بر اساس آن انتخاب شود. بسیاری از خریداران قطر شفت خروجی موتور و گیربکس صنعتی را معیار خرید می دانند.